Stingers till mina gäddflugor

Material för detta är Partridge 4/0 som huvudkrok, Partridge 4 som stinger, viktigt stinger kroken är uppböjd i huvudet om man vill att kroken ska få en bra vinkel. Sen kör jag på BFT Titanium No-Kink Leader 40lbs mellan krokarna.

Personligen använder jag mycket lim:) mer än vad jag behöver men det är ju en smaksak. Så i varje bindmoment finns det lim.

Börja binda in din tråd och gå en bit bak på kroken. Själv slutar jag ungefär vid krokspetsen.

Klipp ut en bit titanium tafs. Jag kör på ungefär 25 cm. Beror ju helt på hur lång stingern ska bli. Vik den på mitten och trä sedan in spetsarna genom stingerns huvud, uppifrån och ner. Börja dra åt till du har en ögla som blir lagom för att du ska kunna trä den runt krok spetsen. Dra sedan åt för kung och fosterland:). Stinger kroken är nu på plats.

Nästa steg är att trä titanium tafsen genom huvudkrokens ögla. Gå förbi ungefär en centimeter och börja sedan i tajta varv linda fast tafsen på kroken. Väl framme vid öglan viker du tillbaka tafsen på undersidan och binder tråden bak. När du kommer vid slutet på tafsen så var försiktig så du inte drar av tråden. Bind sedan fram igen i hårda varv och avsluta med en whip finish:) Limma eller lacka efter eget behag.

Finns även som film på flydressings hemsida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0