Isfritt för ett par dagar

Till sist släppte isen på vår kära sjö och direkt efter nattskiftet rullade bilen hem till Magnus. Väl framme i Hässleholm så visade termostaten -1 grad. Väl framme vid sjön så visade det sig att all is hade släppt vid i läggningsplatsen och det var inga som helst problem att få i båten. 
 
Väl ute började det segt. Handvärmarna åkte i handskarna och kaffekoppen fylldes på med jämna mellanrum för att man skulle hålla värmen. Slicka spöringarna och rullen ren från is var de första timmarnas största nöje. Men sen kom ett hugg, den missa. Veva lite till och smack där satt den! Årets första gädda var krokad. Ingen bamse. Ca 1,5kg tog sig ett bett på min vattenfyllda westinare. Sen var det dött! Några få stötar kände vi men ingen som riktigt bet sig fast. Men huggperioden skulle komma, även om den bara varade i fem kast. Magnus tailade 4-play skulle bli en mumsbit under denna korta period. Själv hade man satt på sin nya Multibass. Som sagt fem kast. Kast ett, 3.1kg till Magnus. Kast två, 3.7kg till mig. Här tänkte man att man kanske skulle ha en bild till bloggen. Usch vad jag ångrar det än. Fy fan va kallt det va. Medans jag värmde mina fingrar hann Magnus med två kast innan det var dags för nästa fisk. Kast fem, 5.2kg. Sen var det verkligen dött, men nöjda tog vi oss hem till värmen. Nu har det ju börjat att frysa igen så nu får vi väl hoppas på att det ska bli lite ismete. Ja eller kan det töa fort som attan så man slipper detta velande med moder jord.
 
 
//Robban
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0